در حال بارگذاری ...
به مناسبت عید نوروز

اجرای تکم‌ خوانی در شهرستان شاهین دژ

نمایش آیینی سنتی «تکم خوانی» به مناسب عید نوروز در شهرستان شاهین دز به اجرا در آمد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان‌غربی،نمایش آیینی سنتی «تکم خوانی» توسط اداره فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی شهرستان شاهین‌دژ و‌ همکاری گروه نمایشی آی‌پاره در سطح شهرستان شاهین دژ به اجرا درآمد.
آئین تکم گردانی سالیان پیش با آداب و رسوم کهن مردم آذربایجان عجین بوده و همه ساله با فرا رسیدن عید نوروز، مردم به انتظار تکمچی می‌نشستند و انتظار داشتند که تکم چی سمبل نشاط بهاری آنها را برای استقبال از بهار آماده سازد.
واژه تکم Takam از دو بخش «تکه » و «م» تشکیل شده که تکه در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل که همیشه در راس گله حرکت می‌کند و گله را به چراگاه و محلهای معین هدایت می‌کند و «م» ضمیر ملکی دوم شخص مفرد است و تکم در واقع به معنی «بز نر من» می‌باشد و به کسی که تکم را می‌رقصاند «تکمچی» می‌گویند که اشعار مخصوص تکم را با آهنگی خاص می‌خواند که این اشعار در چند آهنگ که خاص تکم بوده،خوانده می‌شود.
تکم یک عروسک چوبی سنتی است به قطر حدود ۴ سانتیمتر،طول ۲۵ و عرض ۱۲ الی ۱۵ که روی آن را با مخمل یا پارچه هائی به رنگ قرمز می‌پوشانند و روی این پارچه را با پولک،زنگوله،سکه و نیز پارچه‌های الوان و حتی آئینه تزیین می‌کنند که هر یک از تزئینات تکم علت و فلسفه‌ای داشته است.
از جمله زنگوله و سکه که برای ایجاد سر و صدای بیشتر مورد استفاده قرار گرفته تا مردم را از داخل خانه‌ها به کوچه‌ها و دم در خانه‌ها بکشاند و از سوی دیگر یک ضرباهنگ برای حرکت تکم بوجود بیاورد.
همچنین نصب آئینه به دو طرف عروسک(طرفین شکم عروسک)به این دلیل بوده که تکم به همراه خبر فرا رسیدن سال نو،آئینه‌ای را به رسم روشنائی و صفا به همراه آورد. آیینه کاربردهای مهمی در زندگی مردم این منطقه دارد و مظهر خوش یمنی،روشنایی و خیر و برکت بوده است.
گروه تکم خوانی عبارت بودند از:مسلم قنبرزاده. سلمان ره گشا. هوشنگ بابایی. آیدا پور سیفی. هدیه عبدالعلی زاده. مرضیه خلیلی. محمد باقری. محسن محمدخانی. گروه آی پارا.




نظرات کاربران