در حال بارگذاری ...

برگزیدگان جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان معرفی شدند

اختتامیه دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، فرماندار بوکان و دیگر مسئولان شهرستانی و هنرمندان تئاتری برگزار شد و هنرمندان برتر، جوایز خود را دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی، دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان که از شنبه 8 مهر 1402 آغاز به کار کرده بود، دوشنبه 10 مهر با برگزاری آیین پایانی و معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد.

مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با حضورمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، فرماندار شهرستان بوکان، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار بوکان، معاون امور هنری و فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرعامل هنرهای نمایشی آذربایجان غربی، دبیر این رویداد، مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر و با حضور پرشور مخاطبان و اهالی تئاتر در سالن شهید سلیمانی این شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، رضا عباسی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان در سخنانی، گزارشی از روند برگزاری جشنواره را ارائه داد و از تمامی مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی که حامی و پشتیبان این جشنواره ملی بودند، تشکر و قدردانی کرد.

همه نهادها و اداره‌ها پای کار تئاتر بوکان بیایند

در ادامه، خشایار صنعتی، فرماندار بوکان در جمع هنرمندان گفت: «بوکان خاستگاه و مهد فرهنگ و هنر است و این برهه زمانی، نمود یک رویداد ارزشمند و مستند از هم‌زیستی، تنوع و رنگین‌کمان بودن سرزمین پهناور ایران اسلامی را نشان داد. هنرمندان در این چند روز با به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود، عناصر فرهنگی اقوام و مناطق مختلف کشور ایران، جلوه‌های قوام دهنده فرهنگ را به تصویر کشیدند. فرهنگی که تجلی بخش ایرانی و اسلامی بودن مردمان ماست. هنرهای نمایشی، بازتاب تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی پیرامون خود هستند.»

او ادامه داد: «امیدوارم اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار، با فعال‌‌سازی کمیسیون فرهنگی، فعالین و انجمن‌های مردم نهاد حوزه هنری شهرستان، با به کارگیری توان حداکثری به منظور معرفی برنامه‌های خاص و ویژه جهت استفاده مردم لایق بوکان، بستر را برای فعالیت هنرمندان بیش از پیش فراهم کنند. در راستای توسعه و اعتلای فرهنگ و هنر، باید تمامی عوامل تأثیرگذار در پیشبرد و تقویت این عنصر مهم در جامعه پیش از پیش معرفی و شناسانده شود.»

در ادامه این مراسم، تیزرهایی از روند برگزاری جشنواره همراه با ویدیویی از نمایش‌های اجرا شده، سخنان کاظم نظری (مدیرکل اداره هنرهای نمایشی)، انور حبیب‌زاده (نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی)، احمد رحمانی (رئیس شورای اسلامی شهر) و ناصح محمدخانی (شهردار بوکان) در سالن محل اختتامیه پخش شد.

جشنواره بوکان بین‌المللی می‌شود

علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی، سخنران بعدی این مراسم بود که با تاکید بر اهمیت و لزوم برگزاری چنین جشنواره‌هایی گفت: «جشنواره تئاتر، یکی از رخدادهای مهم و موثر در صنعت تئاتر است که اهمیت بسیاری در جامعه دارد. برگزاری این جشنواره‌ها باعث عرضه و نمایش آثار هنری، ترویج صداقت و اصالت در هنر تئاتر، تقویت جامعه هنری و البته تفریح و تسلی لذت‌بخش برای مخاطبان می‌شود.»

او ادامه داد: «برگزاری جشنواره‌های تئاتر، تأثیر بسزایی در ترویج هنر تئاتر، تقویت صنعت تئاتر، پیشرفت هنرمندان و جذابیت گردشگری در یک جامعه دارد. از این رو، حمایت و تشویق برگزاری این نوع رویدادها ضروری و حیاتی است.»

نوروزی در پایان مراسم اعلام کرد جشنواره بوکان در سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

در ادامه، کاوه محمدزاده، دبیر جشنواره با ایراد سخنانی از روند برگزاری جشنواره سخن گفت و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ومعاونانش و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و تمامی مسئولان شهرستان تقدیر و تشکر کرد.

تقدیر از هنرمند پیشکسوت

تقدیر و تجلیل از غلامرضا عزیزی، پیشکسوت تئاتر آذربایجان غربی به‌خاطر نیم قرن تلاش برای اعتلای هنرنمایش، دیگر بخش این مراسم بود که در ابتکاری جالب توسط فرمانداری شهرستان بوکان، شهروند افتخاری بوکان به استاد عزیزی اعطا شد.

سپس، توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و فرماندار بوکان، از منوچهر جهانی، ابراهیم عثمانی و رامین عباسی‌فرید به عنوان شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی تقدیر به عمل آمد.

همچنین شورای سیاست‌گذاری با تقدیم لوح‌های سپاس از داوران جشنواره، مدیران استانی، شهرستان و دستگاه‌های اجرایی که حامی جشنواره بودند و عوامل کادر اجرایی جشنواره تقدیر کردند.

معرفی آثار و هنرمندان برتر

در ادامه، نوبت به معرفی هنرمندان و آثار برتر جشنواره رسید که رای هیئت داوران به شرح زیر اعلام شد:

بازیگری مرد

از اسماعیل کریمی برای اتود نمایشی «بازنده»، از آذربایجان‌غربی (میاندوآب)، تقدیر شد.

رتبه سوم مشترک به امین بهرامیان برای بازی در اتود نمایشی «کولان پیو» از کُردستان و محمد زندی‌پور برای بازی در اتود نمایشی «ایکیگای» از کرمان تعلق گرفت.

حسن سرچاهی برای بازی در اتود نمایشی «هشت دقیقه تو کت من نمیره» از سمنان، حائز رتبه دوم شد.

جایزه اول این بخش هم به فرهاد طوفان برای بازی در اتود نمایشی «بی‌خانمان» از اردبیل اهدا شد.

بازیگری زن

در این بخش، از سانای جعفری حسنلوئی، برای بازی در اتود نمایشی «اورمیا، مادر ساکت و آرام» از آذربایجان‌غربی (نقده) تقدیر شد.

رتبه سوم این بخش به طور مشترک به لیلا حقیقی برای بازی در اتود نمایشی «فاتح» از آذربایجان‌غربی (ارومیه) و فرناز فتح‌راضی برای بازی در اتود نمایشی «استخوان لای زخم» از آذربایجان‌شرقی رسید.

نسرین هوشیار برای بازی در اتود نمایشی «بی‌نهایت رفتن» از اردبیل، حائز رتبه دوم شد.

مبینا عین‌آبادی، برای بازی در اتود نمایشی «قفس» از خراسان رضوی، جایزه اول این بخش را دریافت کرد.

کارگردانی

در این بخش، از کارگردان اتود نمایشی «پرواز»، عادل چک‌زاده از کهگیلویه و بویر احمد تقدیر شد.

رتبه سوم به فروزان حسینی برای کارگردانی اتود نمایشی «گفتگو با باد» از همدان رسید.

رتبه دوم به محسن مسعودی‌فر برای کارگردانی اتود نمایشی «قفس» از خراسان رضوی تعلق گرفت.

نرگس نصیری برای کارگردانی اتود نمایشی «دستمال» از گلستان، به عنوان نفر برتر این بخش معرفی شد.

ایده‌پردازی

رتبه سوم این بخش به طور مشترک به محسن مسعودی‌فر، با طرح اتود نمایشی «شور شوران» از خراسان رضوی و علی زیستی با طرح اتود نمایشی «نصرت» از کرمانشاه تعلق گرفت.

حسین حق‌شنو، با طرح اتود نمایشی «۲۰ درصد خون» از گیلان، به رتبه دوم این بخش رسید.

عارف مهتاب با طرح اتود نمایشی «بی‌نهایت رفتن» از اردبیل، عنوان رتبه نخست بخش ایده‌پردازی را دریافت کرد.




مطالب مرتبط

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی که روز جمعه 15 دی، در حال کار در یک پروژه سینمایی در زاهدان سکته مغزی کرد و درگذشت، به مهاباد انتقال یافت و روز دوشنبه 18 دی، با حضور جمع بزرگی از هنرمندان و مسئولان، در باغ فردوس این شهر، به خاک سپرده شد.

|

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

بختیار پنجه‌ای، عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، در نشستی تخصصی با حضور عوامل آثار اجرا شده در این رویداد، به آسیب‌شناسی حوزه‌های مختلفی چون نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور پرداخت.

|

نظرات کاربران