در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی ایران:

جشنواره اتودهای نمایشی بوکان، جایگاهش را پیدا کرده است

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ایران که در جشنواره اتودهای نمایشی بوکان آذربایجان غربی حضور دارد، این رویداد را بسیار موفق وارزشمند خواند که جایگاهش را در کشور پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی، دومین جشنواره ملی اتودهای نمایشی بوکان، از هشتم مهر در این شهر آغاز شده است و تا دهم همین ماه ادامه خواهد یافت.

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی ایران، یکی از مهمانان جشنواره بوکان بود که درباره آثار اجرا شده در دو روز نخست این رویداد گفت: «من فکر می‌کنم تا همین الانی که دارم با شما صحبت می‌کنم، ۹ نمایش دیدم که فکر کنم سه نمایش دیگر مانده به اتمام برسد و ارزیابی من از آثاری که تا الان به اجرا درآمده، بسیار خوب است.»

او ادامه داد: «حضور هنرمندان خانم در این جشنواره بسیار خوب به چشم می‌آید و هنرنمایی بسیار ارزنده‌ای دارند. خیلی اصولی عمل و موقعیت‌های نمایشی خوبی را خلق می‌کنند. به هر حال این اتودهای نمایشی به نوعی استعدادهای ناب این کشور را در یک شهر مرزی نمایان می‌کند و خودش را بروز می‌دهد و به عقیده من بسیار عالی‌ است و باید این جشنواره‌ها تقویت بشوند و در کنارش هم آموزش جریان پیدا کند.»

این استاد دانشگاه افزود: «جوانان با این‌گونه نمایش‌های کوتاه که می‌توانند موقعیت‌های خلاقانه و خیلی خوبی را در یک مقطع زمانی کوتاه شکل دهند، حظ و دریافت فرهنگی لازم را برای تماشاگران فراهم می‌سازند و در کنارش کاتارسیس و آن تزکیه‌ای که لازم است، در مخاطب رخ می‌دهد.»

نظری با تاکید بر ضرورت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای تئاتری در شهرهای مرزی کشور گفت: «به‌حمدالله این ظرفیت در این استان و به ویژه در شهر بوکان وجود دارد. هنرمندانی خوب و جوانانی برومند که در تولید آثار و برگزاری جشنواره تلاش کرده و می‌کنند، من را به آینده امیدوار می‌کند و امیدوارم که این جشنواره تداوم داشته باشد. به هر حال این جشنواره دومین دوره خودش را می‌گذراند و باید به بلوغ لازم برسد و ما شاهد اجرای بهترین کارهای خوب کشورمان در آن باشیم و استعدادهای خوب آن را برای کارهای بزرگ‌تر کشف کنیم.»

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: «ملی شدن این جشنواره و حضور ما در بوکان، نشانگر این است که این جشنواره توانسته است جایگاه خودش را پیدا کند و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اینجا بکشاند. این مهم، مستلزم این نکته است که دست‌اندکاران جشنواره برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد هنری برای سومین سال خودش با برنامه‌ریزی مدون پیش بروند.»

او در این راستا افزود: «به عقیده من از روز سومی که این جشنواره به پایان می‌رسد، آغاز دوره سوم جشنواره‌‌ است. باید خروجی‌های این جشنواره به استان‌ها داده شود و من از شما می‌خواهم که دبیرخانه‌ این جشنواره فعالانه به کار خودش ادامه بدهد و با مسئولان استان در ارتباط باشد و گزارش عملکردش را به مدیران ارشد استان و مدیرکل محترم استان، آقای دکتر نوروزی ارائه کند.»

نظری با ابراز امیدواری در انتشار و انعکاس مناسب اخبار جشنواره در سطح کشور تاکید کرد: «درست است جشنواره‌ها یک جشن هم محسوب می‌شوند، ولی در کنارش تولید هنری اصل ماجراست. به ویژه با این نمایش‌های کوتاه، مردم بهتر و بیشتر با تئاتر آشنا خواهند شد. اکنون حرکت دنیا به همین سمت است. شما سریال‌های کره‌ای و سریال‌های خارجی‌ را هم نگاه بکنید، می‌بینید که در بین ۱۵ تا ۲۰ قسمت یک سریال، فیلم‌های کوتاهی به صورت وب‌ سری تولید می‌کنند که مردم در فضای مجازی می‌توانند دنبال کنند. این نوع برنامه‌ها می‌توانند در آینده برای تولیدات محتوای فضای مجازی ما مورد استفاده قرار بگیرند. اگر هنرمندان توجه داشته باشند، می‌توانند برای پلتفرم‌هایی که هنر نمایش را پوشش می‌دهند، خوراک هنری تولید کنند و گردش چرخ اقتصاد تئاتر هم از این طریق شکل بگیرد.»

مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان گفت: «امیدوارم با آموزش‌ مستمر، این‌ گونه نمایشی که یک ژانر تاثیرگذار است، بتواند در کنار نمایش‌های فاخر و نمایش‌های بزرگ، جای خودش را پیدا کند.»




مطالب مرتبط

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی که روز جمعه 15 دی، در حال کار در یک پروژه سینمایی در زاهدان سکته مغزی کرد و درگذشت، به مهاباد انتقال یافت و روز دوشنبه 18 دی، با حضور جمع بزرگی از هنرمندان و مسئولان، در باغ فردوس این شهر، به خاک سپرده شد.

|

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

بختیار پنجه‌ای، عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، در نشستی تخصصی با حضور عوامل آثار اجرا شده در این رویداد، به آسیب‌شناسی حوزه‌های مختلفی چون نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور پرداخت.

|

نظرات کاربران