در حال بارگذاری ...

فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی منتشر شد

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی که در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی از ۱۰ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان‌غربی، فراخوان سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان‌غربی، منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده است:

«با استعانت از درگاه ایزد منان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان و مشارکت گروه‌های نمایشی برای رشد و توسعه تئاتر با توجه به شاخصه‌های ملی، منطقه‌ای و جغرافیایی و نیر با هدف ارتقاء و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش و حمایت از تولید و اجرای عمومی آثار فاخر و ارزشمند صحنه‌ای و خیابانی، سی و پنجمین جشنواره استانی را در  دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد کرد.

اولویت‌های موضوعی جشنواره:

انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل مورد تأکید هستند:
۱-موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۲ (رشد تولید و مهار  تورم)
٢- توجه به موضوعاتی همچون امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی ملی، ارزشهای انسانی، دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی، جوانی جمعیت، سبک زندگی ایرانی اسلامی.
٣- نمایش‌هایی که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریانات روز تئاتر جهان تولید شده باشد.
۴- نمایش‌هایی در جهت وفاق و هبستگی اجتماعی در استان آذربایجان غربی.
 
شرایط و ضوابط مربوط به آثار و‌ تقاضای حضور:

1- آثار صحنه‌ای و خیابانی در جشنواره تئاتر استانی برای معرفی به جشنواره منطقه‌ای و بین المللی تئاتر فجر، مورد داوری قرار خواهند گرفت.
۲- جشنواره پذیرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی مبتنی بر آثار و نمایش‌های ایرانی خواهد بود.
تبصره1-2: متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و اخذ مجوز از نویسنده، ناشر، مترجم و طراح و ایده‌پرداز به صورتی که حقوق مادی و معنوی اثر حفظ شود، می‌توانند متقاضی حضور در بخش صحنه‌ای جشنواره باشند و در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت هرگونه عدم شفاف سازی متوجه نویسنده و کارگردان خواهد بود.
تبصره2-2: حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله آیینی سنتی، فیزیکال، محیطی، شورایی و‌ میدانی در بخش خیابانی بلامانع است.
۳- آثار بخش رقابتی جشنواره صرفا" مختص آثار تولید شدە‌ هنرمندان استان آذربایجان غربی است که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده باشد. لذا گروه‌هایی می‌توانند در جشنواره تئاتر استانی حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۱ تا قبل از آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره استانی ۱۴۰۲، اثر آنها حداقل ۵ نوبت در یکی از شهرستانهای استان آذربایجان غربی به اجرای عمومی رسیده باشد.
۴- آثاری که در ادوار گذشتە‌ تئاتر استانی و جشنواره بین‌المللی فجر توسط گروه متقاضی حضور داشته‌اند، نمی‌توانند در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان آذربایجان غربی شرکت کنند.
۵- ارائه و تحویل مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و طراح و ایده‌پرداز برای شرکت در جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره الزامی است.
۶- تنها ملاک تایید اجرای عموم آثار نمایشی صحنه‌ای و‌ خیابانی جهت شرکت در سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر استان آذربایجان غربی و همچنین حضور در جشنواره منطقه‌ای و چهل و دومین جشنوارە‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، درج اطلاعات آثار نمایشی در بازە‌ زمانی اجرا در درگاه تئاتر آذربایجان غربی (سایت ایران تئاتر) با ذکر تاریخ اجرای عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی، لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در درگاه ثبت گردد.
۷- هر کارگردان فقط با یک اثر نمایشی می‌تواند متقاضی حضور در جشنواره  باشد.
۸- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بند‌های مذکور اثبات شود، دبیرخانه جشنواره، گروه نمایشی را از حضور در جشنواره‌ استانی، منطقه‌ای و فجر باز خواهد داشت.
۹- هر گروه راه یافته به سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر استان آذربایجان غربی، تا سقف ۶۰ میلیون ریال در بخش صحنه‌ای و ۳۰ میلیون ریال در بخش خیابانی، به ‌صورت متغیر به عنوان کمک هزینه دریافت خواهد کرد.
۱۰- ارسال اثر به جشنواره در بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی به منزله قبولی تمامی قوانین، شرایط و ضوابط جشنواره است.
 
مدارک الزامی و مورد نیاز:

۱- تکمیل فرم متقاضی حضور در جشنواره در یکی از بخش‌های صحنه‌ای و خیابانی.
۲- مجوز کتبی نویسنده، ناشر، طراح و ‌ایده‌پرداز (شماره تماس آنان جهت تایید مجوز صادر شده اجرا الزامی است).
۳- ارائه یک نسخه از متن نمایشنامه (ویژه‌ بخش صحنه‌ای) و خلاصه‌ طرح و ایده‌ اجرایی (ویژه‌ بخش خیابانی).
۴- خلاصه نمایشنامه حداقل در ۱۰ سطر (ویژه‌ بخش صحنه‌ای).
۵- خلاصه سوابق کارگردان.
۶- ارائه مجوز و پروانه اجرا از سوی شورای نظارت استان یا شهرستان.
۷- ارسال فیلم اثر با کیفیت مناسب در ۵ حلقه (DVD) یا به‌صورت فلاش مموری؛ پیشنهاد می‌‌شود از فرمت MP4 استفاده شود تا هم در دستگاه‌های خانگی و هم در رایانه قابل مشاهده باشد.
۸- تصویربرداری با یک دوربین، در یک برداشت ضبط شود و بدون تدوین باشد تا منعکس کننده رویداد کامل اجرای نمایش در روی صحنه (ویژه بخش تئاتر صحنه‌ای) و در فضای باز (ویژه‌ی بخش خیابانی) باشد.
مهم : هرگونه نواقص در ارسال  مدارک الزامی و مورد نیاز منجر به حذف اثر در مرحله بازبینی خواهد شد.

گاهشمار جشنواره:

- آخرین مهلت ارسال فیلم اثر، ۲۷ مهر ۱۴۰۲ است.
۲- اعلام نتایج بازبینی آثار، یکم آبان ۱۴۰۲ است.
۳- زمان برگزاری جشنواره ۱۰ تا ۱۲ آبان ۱۴۰۲ خواهد بود.

نشانی دبیرخانه عبارت است از: آذربایجان غربی– ارومیه– چهارراه شهید باهنر (چهارراه آپادانا)– مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان ارومیه– طبقه دوم- انجمن نمایش استان آذربایجان غربی– کد پستی ۵۷۱۵۷۶۳۸۶۷
شمارۀ تماس : ۰۴۴۳۳۴۵۹۰۰۷ شماره همراه: ۰۹۱۴۴۴۲۴۲۰۳ - ۰۹۱۴۹۷۵۴۸۷۹

مهم: هرگونه شرایط پیش‌بینی نشده، الزام‌آور است و متعاقبا توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران