در حال بارگذاری ...
گفت و گو با نویسنده و کارگردان نمایش جشنواره بین المللی تئاتر سوریه

کاوه محمد زاده: هنرمندان تئاتر شهرستانی قابلیت درخشش جهانی دارند

کاوه محمد زاده نویسنده و کارگردان نمایش «خه ونی ره ش» که از شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی به عنوان نماینده ایران در جشنواره بین المللی تئاتر صحنه ای سوریه شرکت کرده بود و جایزه ویژه هیات داوران ششمین جشنواره بین المللی تئاتر سوریه را از آن خود کرد. باور دارد توجه بیشتر و حمایت از گروه های تئاتری در شهرستان ها بدون شک باعث تولید آثار بی بدیل و ارزشمندی می‌شود که علاوه بر ایران در سطح بین الملل هم خواهند درخشید .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی، کاوه محمدزاده کارشناس ارشد معماری است و از سال ۱۳۷۶ با بازی در نمایش «حکایت دخمه ای بر سکو» به کارگردانی خالد حیدری و حضور در جشنواره تئاتر استانی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در نمایش های « شب بیست و یکم، همه ی همهمه های همه، مایابو، مده آ، مسیح می گرید، زندانی شماره ۳، منالی هه تاو و ...» کارگردانان مختلف ایفای نقش کرد. از سال ۱۳۸۲ با همراهی هنرمندان دیگر گروهی را بنام «بازی» ایجاد کرد و با ساخت نمایش کودک پا به عرصه کارگردانی گذاشت.
بیش از ۲۵ نمایش  از جمله خانه خرگوش، آی بچه ها کمک کمک، دو خواهر، شیلان، تاقانه ئاغا یک.دو.سه، شاری شوو کردن، تیتل و بیبل، که ژال و شه مال، سیندرلا، شرک، حول حول ئاغا و دیوه شه ل، دوران بی گناهی، سحر مار افسای، اردوگاه مرگ، آوات، ژاندارک در آتش، سگها مادرت را می خورند را کارگردانی کرده است.
در خیلی از اولین های تئاتر بوکان نام  کاوه محمدزاده به چشم میخورد. کارگردانی اولین تئاتر کودک، اولین تئاتر کافه ای را در کافه شو، اجرای اولین تئاتر ساحلی را در ساحل سد بوکان، اجرای اولین تئاتر مسجد را در مساجد بوکان. او یک دوره مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بوکان بود و حالا هم به عنوان یکی از گروههای ثبت شده بوکان در حال فعالیت ، آموزش و اجرا است.

نمایش «خه ونی ره ش» به نویسندگی و کارگردانی کاوه محمد زاده در جشنواره بین المللی تئاتر صحنه ای سوریه به اجرا درآمد و موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره شد.

به همین بهانه گفت وگویی با کاوه محمد زاده انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

کاوه محمدزاده درباره داستان نمایش «خه ونی ره ش» گفت: «در این نمایش جنایت علیه بشریت و بمباران حلبچه و سردشت توسط رژیم جنایتکار بعث عراق را به تصویر درآمده است.»

این کارگردان با اشاره به مهم‌ترین ویژگی که باعث نگارش این نمایشنامه شده است، توضیح داد:« فاجعه حلبچه و سردشت همیشه ذهنم را به خود درگیر کرده بود و چون از نزدیک با جانبازان شیمیایی سردشت دیدار کرده بودم و مشکلات و وضعیت آنها را از نزدیک لمس کردم، دو نمایش با نام های «آوات» و «خه ونی ره ش» را با همین موضوع نوشتم تا بلکه توانسته باشم مظلومیت مردم و قطره ای از این ظلم و جنایت صدام را با زبان نمایش به جهانیان نشان بدهم.»

نویسنده و کارگردان نمایش «خه ونی ره ش» در ارتباط با روند تولید این نمایش گفت : «ما در وضعیت بسیار نامناسبی تمرین می کردیم و در اوج شلوغی های شهر کار را تعطیل نکردیم و تمرینات را به صورت فشرده انجام می دادیم. با وجود اینکه بازیگر نقش اصلی کارم به دلیل نا آرامی های سوریه از بازی در نقشش انصراف داد و این کار را برایم سخت تر کرد و از بازیگر ذخیره استفاده کردم ولی باز کار را به مرحله ضبط نهایی رساندیم و شکر خدا بعد از دو مرحله بازبینی از بین ۱۱۸ اثر ارسالی نمایش«خه ونی ره ش» به عنوان ۱۱ اثر منتخب به ششمین جشنواره راه یافت.»
محمدزاده افزود: «حضور در جشنواره به این شیوه بود که طبق فراخوان فیلم کار را به ایمیل جشنواره ارسال کردیم و بعد از ارزیابی دو مرحله ای از کار برای حضور در جشنواره دعوت شد. اطلاع رسانی لحظه به لحظه این جشنواره و مصاحبه های مختلف، در شبکه های مختلف سوری انجام می‌شد چیزی که در جشنواره های داخلی کم رنگ می بینیم.»

او ادامه داد: «موضوع آثار جشنواره آزاد بود. البته موضوعاتی که «نه به جنگ» را نشان می داد از اولویت برخوردار بود. من هم این متن را تمرین کردم و بعد از شش ماه تحلیل و تمرین کار را برای جشنواره ضبط کردم.»

محمدزاده گفت: « با توجه به اینکه قبلا هم چندین بار به عنوان مهمان ویژه و برگزارکننده ورک شاپ از ایده تا اجرا در عراق و تونس دعوت شده و حضور پیدا کرده بودم باید بگویم سطح کیفی کارهای جشنواره بسیار عالی بود و مورد مهمی که این جشنواره داشت این بود که برای گروههای خارجی دکور نمایش را با راهنمایی های کارگردان و طراح صحنه برای اثر آماده می کردند و دبیرخانه این جشنواره به گروههای راه یافته از کشورهای مختلف هزینه های ایاب و ذهاب و خرید بلیط هواپیمای رفت و برگشت را متقبل شدند.»

این کارگردان افزود: «جوایز این جشنواره مثل جشنواره های داخلی ایران نبود و فقط به شکل انتخاب برتر هیات داوران در بخشهای مختلف بود. نمایش«خه ونی ره ش» جایزه ویژه هیات داوران ششمین جشنواره بین المللی تئاتر سوریه را از آن خود کرد
این جایزه شاید معادل کار برتر در جشنواره های داخلی باشد. نمایش «خه ونی ره ش» که به عنوان تنها نماینده کشور ایران حضور داشت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی «لیر سوری» را از هیات داوران دریافت کرد.»

او در پایان افزود: «از مسئولین به گروههای شهرستانی توجه بیشتری کنند، به آن ها بدهند و مطمئنا در دل همین بچه های شهرستانی کارها و آثار ارزشمندی تولید و اجرا خواهد شد.»

 




مطالب مرتبط

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی، هنرمند پیشکسوت، به خاک سپرده شد

پیکر صلاح‌الدین شیخ‌محمدی که روز جمعه 15 دی، در حال کار در یک پروژه سینمایی در زاهدان سکته مغزی کرد و درگذشت، به مهاباد انتقال یافت و روز دوشنبه 18 دی، با حضور جمع بزرگی از هنرمندان و مسئولان، در باغ فردوس این شهر، به خاک سپرده شد.

|

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

آثار جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، آسیب‌شناسی شد

بختیار پنجه‌ای، عضو هیئت داوران چهارمین جشنواره تئاتر مونودرام ژیوار مهاباد، در نشستی تخصصی با حضور عوامل آثار اجرا شده در این رویداد، به آسیب‌شناسی حوزه‌های مختلفی چون نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و نور پرداخت.

|

نظرات کاربران