در حال بارگذاری ...
برگزاری ورکشاپ در خصوص تئاتر خیابانی

به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی «زاب» پیرانشهر

 برگزاری ورکشاپ توسط افشین ناصری با عنوان «از ایده تا اجرا در تئاتر خیابانی».

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان آذربایجان‌غربی به نقل از دفتر هنرهای نمایشی شهرستان پیرانشهر، این انجمن با توجه به برگزاری نخستین جشنواره تئاتر خیابانی «زاب» شهرستان پیرانشهر اقدام به برگزاری ورکشاپی دو روزه با عنوان «از ایده تا اجرا در تئاتر خیابانی» با حضور افشین ناصری از هنرمندان فعال و شاخص تئاتر خیابانی استان و کشور برگزار کرد.
در این ورکشاپ دو روزه که به صورت تئوری و عملی برگزار شد تاریخچه تئاتر خیابانی مورد بررسی قرار گرفت و اینکه چرا تئاتر از سالن به مکانهای باز آمد. همچنین مطرح شد که تاریخچه تئاتر خیابانی به قرن ۱۹ برمی گردد زمانی که تشکلات حزبی و اتحادیه کارگران در طول انقلاب صنعتی اروپا متن‌هایی نوشتند و اجرا کردن،  زنان نیز نمایشنامه هایی در جریان جنبش حق رای در لندن در آغاز قرن بیستم تولید کردند . اما در اواخر دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ به وسیله اگوستوبوال به اوج خود رسید. و درباره نمایش خیابانی  بحث شد که برخلاف اسمش فقط در خیابان اجرا‌ نمی‌شود بلکه در مکان هایی از فضای باز هم چون پارکها مترو مکان‌های رفت و آمد شلوغ جلوی سینما یا جاهایی که مردم در آن را تجمع می‌کنند برگزار می شود  .اقتضای این نمایش خصوصیاتی که دارد شامل فضای باز .. حوصله تماشاچی... در ادامه در خصوص  تماشاگر و تاثیر پذیری در کوتاه ترین زمان ممکن که باید به پیام منجر شود مورد بحث‌قرار گرفت،  گفته شد در نمایش خیابانی که دارای طرحی ساده است سرشار از عشق و تلخی و هیجان و کف زدن ها با آواز و دم گرفتن ها و اعتراض و انتقاد است، تماشاگر با بازیگر یکی است و بعضی وقتها تماشاگر جریان نمایش را عوض میکند. در این ورکشاپ طرح در نمایش خیابانی که ارسطو به آن میتوس و روحیه اثر می گوید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و اینکه منظور از طرح و پرورش موضوع و بسط و تعمیق فکر است و طرح در حقیقت یک نقشه کلی و اساساً با شخصیت شکل  می‌گیرد و اساس شخصیت فکر است. طرح به معنی نظم و ترتیب و ابزار و ترفند نمایشنامه نویس است و اساس آن بداهه سازی است در طول ورکشاپ به صورت عملی نیز در فضای باز با هنرمندان تمریناتی صورت گرفت و در مورد گروه های مطرح جهان که تئاتر خیابانی کار می کنند بحث و گفتگو شد از جمله: گروه بتوا اسپانیایی، گروه افاده های افراطی.... یا گروه انجمن کاونت گاردن در انگلستان، شیاطین آتش زا، گروه تئاتر نان و عروسکی پیتر شومان.
  در آخر ورکشاپ به تمام هنرمندان حاضر گواهی حضور در ورکشاپ داده شد. این ورکشاپ در طی دو روز از طرف انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی شهرستان پیرانشهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط افشین ناصری برگزار شد.




نظرات کاربران