در حال بارگذاری ...
توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد

نمایشنامه «کیف پول» به نویسندگی احسان عارف هنرمند ارومیه‌ای

نمایشنامه" کیف پول " به نویسندگی احسان عارف هنرمند ارومیه ای بعد از تایید دبیرخانه جشنواره گلدسته ها در کتابی با عنوان همسایه دیوار به دیوار به چاپ رسید

نمایشنامه به عنوان یکی از ارکان اصلی شکل گیری هر اثر نمایشی همواره دارای اهمیت و جایگاهی ویژه در دنیای نمایش بوده است . زیرا نمایشنامه در اصل نقشه راه برای گروه های نمایشی محسوب می شوند . مسیری که اگر به درستی نمایشنامه نویس آن را تدوین کرده باشد , می تواند انرژی و توان گروه را به خوبی منسجم کند و آن را به سوی هدف نهایی پیش ببرد . دفتر تئاتر مردمی بچه های مسجد حوزه هنری با توجه به این امر مهم و به منظور تولید محتوای نمایش برای گروه های اجرایی به تهیه و انتشار مجموعه نمایشنامه های بچه های مسجد اقدام کرده است . مهم ترین ویژگی نمایشنامه های گرد آوری شده در این مجموعه علاوه بر دارا بودن محتوا و مضمون دینی و مذهبی , هماهنگی و تناسب این آثار با فضا , امکانات و شرایط مسجد و گروه های مسجدی به لحاظ اجرایی است .

 

احسان عارف
متولد ۱۳۷۲
فارغ التحصیل رشته مهندسی پلیمر
احسان عارف از دوران مدرسه با تئاتر آشنا شد و در گروه های تئاتر مدارس فعالیت داشت، با شرکت در دوره های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی و گذراندن دوره های مختلف بازیگری وارد فصل جدیدی از فعالیت هنری شد و نگاهش نسبت به تئاتر علمی تر و حرفه ای تر شد، از همان ابتدای فعالیتش مورد توجه و لطف کارگردانان اورمیه قرار گرفت و در نمایش های متعددی از جمله فرشته ها،سبز سپید سرخ،عاشقانه هایم را باد برده،آغلاما اورمیا، سوناخاتین و ... ایفای نقش کرد.
نا گفته نماند به موازات تئاتر، در زمینه فیلم‌و سریال هم فعال بود و در فیلم ها و سریال های مختلفی از جمله قرارسیز،دخترم‌نرگس،سنه خاطیر و ... ایفای نقش کرده است.
او علاوه بر بازیگری، به عنوان مشاور و دستیار کارگردان در اکثر کارها در کنار کارگردانان بوده و بسیار آموخت.
احسان عارف در ارتباط با نویسندگی میگوید : از ابتدای فعالیتم(از دوران مدارس) علاقه بسیار زیادی به نوشتن داشتم. تا سال ۱۳۹۳ بجز خودم هیچکس مطلع نبود که گه گاه قلمی بر روی کاغذ میغلطانم، در سال ۹۳ برای نخستین بار یکی از فیلمنامه های کوتاهم را برای فردین‌میلانی صدر از نویسندگان ارومیه خواندم،شدیدا توجهش را جلب کرد و برای ادامه راه نویسندگی تشویقم کرد ، همین امر باعث شد انگیزه نویسندگی ام چند برابر شود و دوره های مختلف نویسندگی از جمله فیلمنامه نویسی اصغر فرهادی را سپری کنم،کم کم قلمم رنگین تر شد و علاوه بر اینکه نمایشنامه مینوشتم شروع به بازنویسی برخی متون  نمایشی که قرار بود در گروهمان اجرا شود کردم این زنجیره تا جایی ادامه پیدا کرد که چند نمایشنامه قرص و محکم (به زعم خودم) نوشتم و یکی از آنها را به نام "کیف پول" که برای اجرای محیطی نگاشته شده بود را به دبیرخانه جشنواره گلدسته ها ارسال کردم.


جشنواره گلدسته ها با محوریت اغنا متون نمایشی جهت اجرا در مساجد کشور،توسط حوزه هنری در سطح ملی برگزار شد،بلافاصله بعد از اعلان‌فراخوان بیش از ۲۵۰ متن نمایشی به دبیرخانه این‌جشنواره ارسال شد و پس از بازخوانی های متعدد در نهایت ۲۰ نمایشنامه به عنوان متون برگزیده ملی انتخاب شده و راهی چاپ توسط انتشارات سوره مهر شدند که یکی از این متن ها "کیف پول"  بود.
 

نمایشنامه بچه های مسجد - همسایه دیوار به دیوار

نویسنده : احسان عارف - هومن میرمعنوی - علیرضا قاسمی - میرعظیم رفیق نیا




نظرات کاربران