در حال بارگذاری ...
برای نخستین بار به کارگردانی هنرمند ارومیه‌ای اجرا می‌شود

 «قدمی در سکوت» نمایشی برای ناشنوایان

نمایش " قدمی در سکوت"  به نویسندگی و کارگردانی یاسر رستمی با هدف تئاتر برای همه برای اولین بار برای مخاطبان ناشنوا با زبان اشاره به اجرا در خواهد آمد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی، یاسر رستمی هنرمند ارومیه‌ای در حال تمرینات نمایشی به نام قدمی در سکوت برای ناشنوایان عزیز است که تمامی بازیگران این نمایش از طریق استعدادیابی از بین ناشنوایان انتخاب‌شده‌اند. رستمی فعالیت هنری خود را از سال 1378 با بازیگری تئاتر آغاز کرده و سپس بعد از کسب تجربه و مهارت، فعالیت هنری خود را در حوزه‌ی نویسندگی و کارگردانی هم پی می‌گیرد و تاکنون بیش از 38 نمایش را به روی صحنه برده است که موفق به کسب عناوین مختلفی هم شده. به همین بهانه گفت و گویی با او ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایده‌ی تولید نمایش برای ناشنوایان از کجا به ذهنتان رسید؟

دریکی از اجراها دیدم دوتا دختر که با مادرشان برای تماشای نمایش آمده بودند از اینکه متوجه نمایش و بخصوص دیالوگ‌های نمایش نشده بودند ناراحت بودند. این اتفاق باعث شد که شروع به انجام تحقیقاتی در این حوزه کنم که متوجه شدم هرگز نمایشی برای این عزیزان با فرمت ویژه‌ی آن‌ها تولید نشده و همین امر باعث شد تصمیم بگیرم نمایشی برای ناشنوایان با زبان اشاره تولید کنم.

 تمرینات نمایش از چه زمانی شروع‌شده؟

بعدازاینکه تصمیم به تولید این اثر گرفتم فراخوانی در فضای مجازی منتشر کردیم و از این طریق در یک پروسه‌ی بسیار زمان‌بر کم‌کم عزیزانی اعلام آمادگی کردند و بعد از انجام آزمون‌های اولیه شش نفر از ناشنوایان برای بازی در نمایش انتخاب شدند و از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تمرینات را آغاز کردیم.

شیوه‌ی تمرینات به چه صورت هست؟

تمرین با این عزیزان بسیار کار مشکلی بود و با توجه به این که اولین تجربه‌ی ما هست و هیچ آشنایی با زبان مخصوص ناشنوایان نداشتیم، مستلزم صبوری بسیار زیاد بود. اما چون دختر یکی از بازیگران گروهمان ناشنوا بود از حضورش در تمرینات برای ایجاد ارتباط استفاده کردیم و همین‌طور با استفاده از نوشتار ارتباط می‌گیریم که البته متفاوت بودن نوشتار هم باعث سختی کار بود که از دوستان متخصص در این حوزه کمک گرفتیم. روزانه سه ساعت تمرین داریم و برای هر بازیگر یک نفر سوفلور در نظر گرفته‌شده، پروسه‌ی تمرین بسیار سخت هست ولی با تمام توان و صبوری تک‌تک عزیزان گروه برای هدفی که داریم تلاش می‌کنیم

 آیا برای تولید این اثر مورد حمایت قرار گرفتید؟

طرح را با بهزیستی استان در میان گذاشتیم اما متأسفانه هیچ حمایتی صورت نگرفت حتی برای محل تمرین هم نتوانستیم از بهزیستی کمک بگیریم، بعد از ارائه طرح به انجمن نمایش استان سالن تمرین در اختیارمان قرار گرفت. واقعاً امیدواریم در این کار بسیار مهم و پرمشقت حمایت بشویم البته گروه تمام توانش را برای اجرای هر چه با قدرت این اثر به کار خواهد بست.

اعضا گروه تولید این اثر نمایشی همه ناشنوا هستند؟

 بازیگران این اثر همه ناشنوا هستند،سمیه صدیقی، زهرا اسم خانی، فاطمه تاج‌زاده، کوثرصدیقی، کوثر غنی دل در این اثر بازی می‌کنند و دیگر عوامل عبارتند از: دستیاران کارگردان: رضا لطفی. مژگان آهن پنجه، منشی صحنه: فرشته رستمی و زهرا خامنه.

 

اجرا تنها ویژه ناشنوایان است؟

زمان اجرا از اول شهریور تا دهم شهریور در پلاتو هنر مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد ارومیه خواهد بوداجرا طوری طراحی‌شده که هم برای مخاطب ناشنوا و هم مخاطبان غیر ناشنوا به‌صورت عمومی و هم‌زمان قابل تماشا خواهد بود، بازیگران این نمایش ناشنوا هستند و دیالوگ‌ها را با حرکات دست و به زبان مخصوص اشاره ادا می‌کنند و هم‌زمان در پشت‌صحنه بازیگرانی خواهند بود که دیالوگ‌ها را با صدای بلند و با حس برای شنیدن مخاطبان غیر ناشنوا بیان خواهند کرد، یعنی به‌صورت هم‌زمان هم دیالوگ به‌صورت صدا خواهیم داشت هم به‌صورت زبان اشاره.

در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

در آخر از همه عزیزان و ارگانها و متولیان فرهنگی می‌خواهم این حرکت رو به فال نیک بگیرند و حمایت‌های لازم را در جهت تحقق این اتفاق با ارزش انجام دهند تا انشالله شاهد اجرای عموم ناشنوایان که اولین قدم در تئاتر ناشنوایان با زبان اشاره هست باشیم و همین‌طور به امید خدا شاهد اجراهای بیشتر و حتی برگزاری جشنواره‌های ویژه ناشنوایان در کل کشور باشیم.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران