نگاهی گذرا به هفدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی سقز
بعد از وقفهای طولانی و پر درد و رنج کوید های جهنده!
خالد حیدری از هنرمندان پیشکسوت استان آذربایجانغربی شهرستان بوکان و تئاتر کوردی در رابطه با برگزاری هفدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی سقز یادداشتی را در اختیار درگاه تئاتر آذربایجان غربی قرار داد
آذربایجان عربی_ خالد حیدری؛ سقز در هفدهمین جشنواره کوردی بعد از وقفهای طولانی و سخت که در سیطره پر درد و رنج کویدهای جهنده! بود بلاخره به سالنهای نمایش شهر نفسی تازه دمید و در این حال و هوای بهاری،شهر جانی دیگر گرفت.
هنر تئاتر که خود برخواسته از قصهها و غصههای نهفته در دل مناسک و آئینهاست، همواره روایتگر حال مردمان سخت کوشی بوده که درطول دورهها مدام با طبیعت و نیروهای اهریمنی در جدال بودهاند تا عصر حاضرکه ستیز اینبار با سودا گران هویت انسانی ادامه دارد.
وجود چنین جشنوارهای با این مشخصه کلی معنایی فراتر از یک جشنواره محلی دارد و در دورههای گذشته هم تلاش و پا فشاری بر این اصل کاملا مشهود بوده.
تنوع در تاریخ و فرهنگ و زبان و جغرافیای کردستان چنان غنی،بکر و بیشمار به لحاظ موضوعی بصورت کتبی و شفاهی در دسترس هستند،که میتواند دستمایه سالها کار برای نمایشنامه نویسان و تولید کنندگان تئاتر باشند. پس انتظار میرود روند سیاستگذاری جشنواره با تامل و تمرکز بیشتر و با نگاهی واقع گریانهتر به چالشهای فرهنگی پیش روی جامعه شهری واکنش نشان دهد. جشنواره تئاتر کوردی سقز زیر ساخت و پتانسیلهای بسیار قوی دارد که میتواند ویترینی برای
همه سلایق و نیازهای فرهنگی و هنری منطقه باشد.
پس اهداف بعد از مطالعات و بررسی و نقطه گذاری باید در راستای رسیدن به قله خواستهها باشند. این را طرح کردم که اعتراف کنم دامنه چقدر پر پیچ و سنگلاخی است و هموار نخواهد شد مگر با کمک لجستیکی دولت که باید با گشاده دستی به کمک جامعه پر تلاش تئاتری منطقه بیاید.
امروز حفاظت از نگاه آن مخاطب بی خبری که شبانه روز،پای فیلم(انواع تی وی)نشسته و دنیای پر زرق و برق و پوشالی و جهتدار میبیند،به عهده کیست؟ وقتی که میدانیم سرانجام خود خوری،خود باختگی،استیصال و حتی فروپاشی نهاد خانواده را هدف گرفتهاند.
اگر قرار باشد پیشنهادی برای جلوگیری این تراژدی اجتماعی ارائه شود،یکی از بی شمار راههایی که میتواند به کمک بیاید،در دستور قرار دادن تحلیل چالشهای اجتماعی با بررسی و پژوهش میدانی،
که میتواند به گروههای ثبت شده به عنوان یک پروژه « از پژوهش تا اجرا » سفارش داده شود،و در صورت توفیق به صورت فراگیر در دستور کار انجمن هنرهای نمایشی کشور قرارگیرد.
البته پر واضح است که امروزه هزینههای بالای برگزاری جشنوارهها و دیگر فعالیتهای فرهنگی هنری به سختی تامین میشود و با توجه به نقص و نا کارآمد بودن مقررات و بخشنامههای مربوط به فعالیت صنفی هنرهای نمایشی،شرایطی حادث کرده که اقتصاد تئاتر راکد و در رکود بماند. و در این وضعیت کار هنرمند سختتر و فعالیت هایش فشردهتر میشود،در واقع یک کارگردان تئاتر باید با هوشمندی عرصه را مدیریت کند و با هر تیر چند نشان را هدف بگیرد،در غیر اینصورت هیچ گاه زمان به نفع او نخواهد بود. پس اگراین روزها نه تنها سقز و شهرهای همجوار دور و نزدیک بلکه کردنشینان پشت مرزها هم چشم امید به قد کشیدن و پر و بال گرفتن جشنواره تئاتر کردی سقز دارند،این را باید سرمایهای معنوی دید که قادراست با پتانسیل بالایی که دارد به پشتوانه
مالی کمک کند.
و اما جشنواره هفدهم تئاتر کردی سقز فقط یک رخداد فرهنگی هنری نیست که بشود با چند روز غوغای رسانهای و رفتن رو تیتر چند خبر گذاری و روزنامههای محلی،یا با چند گزارش تلویزیونی بشود سر و ته آن را هم آورد،جشنواره تناتر کردی یعنی تلاش جمیع تئاتریهای منطقه برای ایجاد و احیای بستری سالم،پویا،نظام مند و حرفهای برای مقابله با هرآنچه که فرهنگ و تاریخ و آداب و آئین مردم این خطه را تهدید میکند.
قصه کوتاه کنیم که عمر دراز باد،رشد و بالندگی جشنواره تئاترکوردی سقز تقویت و تحکیم فرهنگ اصیل و پر بار مردمان غرب کشور است که باید با امانت داری هرچه بیشتر به نسل امروز منتقل گردد تا آئین میدان داری در عرصه فرهنگ را فرا گیرند و با هوشیاری درزهای کوچک فرهنگی که به راحتی به شکافهای عمیق بدل خواهند شد شناسایی کنند.
خالد حیدری عضو کانون نمایشنامه نویسان و کارگردانان خانه تئاتر ایران.