در حال بارگذاری ...
...

با ترجمه ابراهیم ابراهیمی

مقاله «ستایش تئاتر» در ماهنامه‌ی نقش صحنه منتشر شد

مقاله‌ای از آلن بدیو فیلسوف شهیر فرانسوی با ترجمه ابراهیم ابراهیمی  تحت عنوان « ستایش تئاتر » در شماره دوازده ماهنامه‌ی نقش صحنه منتشر شد

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان آذربایجان‌غربی به نقل از دفتر هنرهای نمایشی شهرستان مهاباد. ابراهیم ابراهیمی مترجم زبان فرانسوی مقاله‌ای را تحت عنوان « ستایش تئاتر » از آلن بدیو، فیلسوف شهیر فرانسوی در مجله‌ی شماره دوازده نفش صحنه منتشر نمود. در بخشی از این مقاله آمده است که :
آلن بدیو متولد ۱۹۳۷ ، در حال تلاش برای راه اندازی مجدد تئوری‌ها آغازین افلاطون است که حقایق فلسفی را در مورد ریاضیات ، سیاست ، عشق و شعر می یابد.با در نظر گرفتن نمایشنامه‌ی منتشر شده‌ی وی با عنوان《احمد مجرب》که نمایشنامه‌ای است برای کودکان و نوجوانان و آنان را با فلسف آشنا می‌کند،می‌توان ادعا کرد که وی نمایشنامه‌نویس است.وی همچنین در سال ۲۰۱۲آلن بدیو متولد 1937 ، در حال تلاش برای راه اندازی مجدد تئوری‌ها آغازین افلاطون است که حقایق فلسفی را در مورد ریاضیات ، سیاست ، عشق و شعر می یابد.با در نظر گرفتن نمایشنامه‌ی منتشر شده‌ی وی با عنوان《احمد مجرب》که نمایشنامه‌ای است برای کودکان و نوجوانان و آنان را با فلسف آشنا می‌کند،می‌توان ادعا کرد که وی نمایشنامه‌نویس است.وی همچنین در سال 2012 《جمهوری افلاطون》را در قالب نمایشنامه منتشر کرده است.آلن بدیو همچنین در 《تئاتر ایده‌ها》که طراح و میزبان آن نیکولا ترونک است شرکت می کند .این چرخه جلسات فکری جشنواره آوینیون ، "خدمات عمومی ایده ها" و موضوعاتی را که پیشنهادات هنری جشنواره به آنها پرداخته است، روشن می کند.
  به باور بدیو تئاتر رابطه‌ی تنگاتنگی با ریاضیات و فلسفه دارد برای همین هرگاه به در مورد تئاتر صحبت می‌کند ،حتما مسئله ریاضیات را پیش می‌کشد. وی در این رابطه می‌گوید : تئاتر همیشه بخشی از وجود مرا پر می‌کند بخشی که در آن اندیشه شکل دیگری به خود می‌گیرد،شکلی حسیاز لحظه‌‌ای ناب و نوعی از تعهد در پیوند با آنچه که بلافاصله برای دیدن و شنیدن اجرا می‌شود.اما من همیشه خواستار چیزی بوده‌ام که در آن اندیشه صورت استدلالی مقاومت‌ناپذیری به خود بگیرد و در برابر قدرت مطلق و مفهومی که جهان شمول است ،تسلیم باشد، به اعتقاد افلاطون ریاضیات نمونه‌ی بی‌همتا و مقایسه ناپذیر از اندیشه ، عرضه می‌کند؛اندیشه‌ای که کامل و تمام است. 《جمهوری افلاطون》را در قالب نمایشنامه منتشر کرده است.آلن بدیو همچنین در《تئاتر ایده‌ها》که طراح و میزبان آن نیکولا ترونک است شرکت می کند. این چرخه جلسات فکری جشنواره آوینیون ، "خدمات عمومی ایده ها" و موضوعاتی را که پیشنهادات هنری جشنواره به آنها پرداخته است، روشن می کند.
  به باور بدیو تئاتر رابطه‌ی تنگاتنگی با ریاضیات و فلسفه دارد برای همین هرگاه به در مورد تئاتر صحبت می‌کند ،حتما مسئله ریاضیات را پیش می‌کشد.وی دز این رابطه می‌گوید :تئاتر همیشه بخشی از وجود مرا پر می‌کند بخشی که در آن اندیشه شکل دیگری به خود می‌گیرد، شکلی حسیاز لحظه‌‌ای ناب و نوعی از تعهد در پیوند با آنچه که بلافاصله برای دیدن و شنیدن اجرا می‌شود.اما من همیشه خواستار چیزی بوده‌ام که در آن اندیشه صورت استدلالی مقاومت‌ناپذیری به خود بگیرد و در برابر قدرت مطلق و مفهومی که جهان شمول است، تسلیم باشد، به اعتقاد افلاطون ریاضیات نمونه‌ی بی‌همتا و مقایسه ناپذیر از اندیشه ،عرضه می‌کند ؛اندیشه‌ای که کامل و تمام است.