در حال بارگذاری ...

انتشار دو ترجمه از هنرمند آذربایجان غربی در شماره ۲۶۰ ماهنامه‌‌‌ نمایش

شماره ۲۶۰ ماهنامه‌ی نمایش با مقاله‌ای از نشانه‌شناس و نظریه پرداز بزرگ فرانسوی پاتریس پاویس و با ترجمه‌ی ابراهیم ابراهیمی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان آذربایجان‌غربی و به نقل از دفتر هنرهای نمایشی شهرستان مهاباد در شماره ۲۶۰ ماهنامه‌ی نمایش مقاله‌ای از نشانه‌شناس و نظریه پرداز بزرگ فرانسوی پاتریس پاویس و با ترجمه‌ی ابراهیم ابراهیمی منتشر شد. در مقاله اول که به « مطالعات بینا رشته‌ای » اختصاص یافته، آمده است که : 

‎تئاتر خواه از جهان  تقلید کند یا جایگزین آن شود ،  جهان را نمایندگی می کند. بنابراین مطالعه آن با همه رشته ها و علوم موجود برای درک بهتر هر دو مشروع به نظر می رسد. اگرچه مطالعات تئاتری مدت زیادی نیست که از علوم انسانی استفاده می‌کنند اما  آنها اکنون به روشی متبلورانه و آنارشیک مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب رشته یا رشته هایی که واقعاً باعث روشنگری کردن در  ابژه‌ی  تئاتری می‌شوند  بدون اینکه به این ابژه  در روند نپاهش صدمه‌ای بزند یا آن را از بین ببرند، کار دشواری است. همچنین لازم است که  از همان ابتدا مفهوم میان رشته ای ، به طور مشخص برای تعیین  تئوری ها و روش های مطالعات تئاتری ، و  شیوه های هنری یا رسانه ای درون پدیده تئاتر و نمایش ، روشن شود.

‎با این وجود ما می توانیم چندین نوع میان رشته ای را در زمینه مطالعه که مربوط به ما است ، تشخیص دهیم:

‎* تقابل رشته هایی که از قبل در میان علوم انسانی یا تجربی (زبانشناسی ، روانشناسی و غیره) و به معنایی دقیق‌تر به صورت میان رشته‌ای تشکیل شده اند.
‎* طیف وسیعی از روشهای تحلیلی و معرفت شناسی آنها.
‎* تقابل نظریه های که از بینش‌های مختلف معرفت‌شناسی ناشی می‌شوند.
‎*مواجهه‌ی درونی بین چندین اجرای تئاتری یا پرفورمنس:پینتر آرتیستیک
‎*تئاتر و مواجهه با رسانه‌ها:بینارسانه‌ایت
‎* تئاتر و سایر اقدامات نمایشی و جذاب در چارچوب نمایش های فرهنگی (اقدامات فرهنگی نمایشی شده): بینافرهنگیت.
‎* استفاده از تئاتر و اجرای روشهای مورد استفاده مطالعات فرهنگی ، که برنامه گسترده آنها به شرح زیر تعریف شده است: "تاریخ مطالعات فرهنگی ، ژانر و جنسیت ، ایده ملت و هویت ملی ، استعمار و پسااستعمار ، نژاد و قومیت ، فرهنگ عامه و مخاطبان آن ، علوم و بوم شناسی ، سیاست هویت ، آموزش و پرورش ، سیاست زیبایی شناسی ، نهادهای فرهنگی ، سیاست رشته ها ، گفتمان و متن ، تاریخ و فرهنگ جهانی در دوران پست مدرن ».

همچنین در این شماره مقاله‌ی دیگری تحت عنوان «تئاتر جنگ :استراتژی و دراماتورژی» نوشته‌ی برتراند وستفال نظریه‌پرداز «ژئوکریتیسم» با ترجمه‌ی ابرهیم ابراهیمی منتشر شده است که به بررسی صحنه‌ی جنگ و صحنه‌ی نمایش می‌پردازد.




نظرات کاربران