در حال بارگذاری ...

جلسه خوانش، تحلیل بررسی و شناخت نمایش « کله‌پوک‌ها » در مهاباد برگزار شد

به‌ گزارش تئاتر استان آذربایجان غربی، در ادامه جلسات هفتگی نمایشنامه خوانی انجمن هنرهای نمایشی مهاباد، جلسه شناخت، خوانش و تحلیل و بررسی نمایشنامه‌ی «کله پوک‌‌ها » نوشته‌ نیل سایمون به ترجمه شهرام زرگر روز شنبه ۱۳ مهر ماه  ۹۸ ساعت ۴:۳۰ عصر در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد برگزارشد.
نمایشنامه «کله پوک‌ها» یکی از آثار شاخص نیل سایمون، نویسنده معاصر آمریکایی در حوزه طنز اجتماعی است که برای نخستین بار در دهه ۷۰ منتشر شد. سایمون بر خلاف دیگر آثارش فضای این نمایشنامه را غیرآمریکایی شکل داده است. 

ماجراهای این نمایشنامه در روستایی دور افتاده در کشور اوکراین به نام «کولینچیکف» می‌گذرد: «در سال ۱۸۹۰ میلادی، لئون تولچینسکی، معلّم ۳۰ ساله به این دهکده وارد می‌شود و در می‌یابد که اهالی دچار نفرینی شده و کارهای خلاف عقل و وارونه انجام می‌دهند یا به عبارتی کله‌پوک شده‌اند. او عاشق دختری از اهالی دهکده می‌شود و پس از اتفاقاتی متوجه می‌شود که تنها ۲۴ ساعت زمان دارد تا نفرین را باطل کند و گرنه خود نیز مانند اهالی دهکده کله‌پوک می‌شود.» 

در یک نگاه کلی باید اشاره کرد که «کله پوک‌ها» تفاوت بسیاری از منظر ساختاری با دیگر آثار سایمون دارد. در باقی آثار نمایشی این نویسنده آمریکایی رویدادها معمولا در محیط‌هایی بسته با تعداد شخصیت‌های اندک رخ می‌دهد؛ درحالی که نمایشنامه «کله پوک‌ها» فضایش یک روستاست و ۱۰ شخصیت دارد. 

این نمایشنامه فضایی موسیقایی دارد. شوخی‌ها و موقعیت‌های طنز و کمیک این اثر بیشتر متکی به کلام است و براساس سوءتفاهم زبانی یا حتی بازی‌های کلامیِ مبتنی بر اشتباهات شنیداری خلق شده و شکل گرفته‌اند. 
شایان ذکر است جلسات نمایشنامه خوانی انجمن هنر های نمایشی مهاباد هر هفته روز شنبه در راستای اهداف آموزشی برگزار می‌شود که حضور برای عموم رایگان است.




نظرات کاربران