در حال بارگذاری ...
با اعلام برگزیدگان

درخشش هنرمندان پیرانشهری در جشنواره «انسان،هنر،بحران»

در اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه نویسی «انسان،هنر،بحران» از نویسندگان پیرانشهری؛ محسن مصطفی پور و فاتح عیسی‌زاده تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان آذربایجان غربی به نقل از دبیرخانه دومین جشنواره نمایشنامه نویسی انسان،هتر و بحران، از برگزیدگان این دوره از جشنواره، تقدیر بعمل آمد.
اختتامیه دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی "انسان هنر بحران" با رونمایی از کتاب مجموعه نمایشنامه "روژژمیری شاریک" برگزار گردید. در این مراسم که  چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سنندج با حضور هنرمندان منطقه و مدیران و مسئولین استان کردستان، علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و دکتر قطب الدین صادقی به عنوان مهمان ویژه برگزار گردید، نفرات برتر و برگزیدگان دومین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی "انسان هنر بحران" معرفی شدند و دیپلم افتخار، لوح تقدیر و هدیه نقدی دریافت کردند. هیئت داوران این جشنواره  متشکل از آقایان: ناصح کامگاری، فارس باقری و دلشاد حسین پس از خوانش و بررسی تعداد ۳۵ نمایشنامه متقاضی از داخل و خارج کشور، آرای خود را به شرح ذیل اعلام کردند. 
نمایشنامه های برگزیده (بدون ترتیب اولویت):  نمایشنامه «بالی مه یمون» نوشته تریفه کریمیان از تهران
 نمایشنامه «سیاسال»نوشته پرویز احمدی از سقز
 نمایشنامه« شینی کاته کان به رده وامه» نوشته سامان رستمی از دهگلان
 همچنین هیئت داوران سه نمایشنامه ذیل را نیز بدون ترتیب اولویت شایسته تقدیر دانستند:
 نمایشنامه «هه وارگه ی پیروزی باکور یا میراتی باوکییه تی؟» نوشته مشترک محسن مصطفی پور و فاتح عیسی زاده از پیرانشهر
نمایشنامه «دووپشک» نوشته صابر دل بینا از سنندج نمایشنامه «به شى ئیمه له به هه شت اسمنجووه۲» نوشته سمیه یوسفیان از سقز .
 دکتر قطب الدین صادقی مهمان ویژه این مراسم در سخنانی به اهمیت نگاه ویژه به نمایشنامه نویسی کوردی اشاره کرد و گفت هنر و فرهنگ به درازای تاریخ با هویت کوردها گره خورده است و افزود هنر تئاتر با گفتمان دموکراسی و نفی خشونت فیزیکی و فکری به توسعه یافتگی جوامع شهری کمک می کند.   فاتح بادپروا مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان ضمن خیر مقدم به میهمان ومدعوین، گزارشی از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی کردستان و برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی انسان هنر بحران و استقبال نمایشنامه نویسان داخلی خارجی (چهار کشور) از این رویداد ارائه نمود و بر اهمیت ارتقای نمایشنامه نویسی کوردی صحه گذاشت و تاکید کرد آثار منتخب و برگزیده این دوره از مسابقه نیز همچون دوره قبل در قالب یک کتاب چاپ و منتشر گردد. مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان به ویژگی متفاوت این دوره از مسابقه اشاره کرد و گفت مشخصات و نام نویسنده از نمایشنامه های ارسالی به دبیرخانه حذف شده و سپس مورد داوری قرار گرفته است و تمامی آثار بدون نام نویسنده تحویل داوران شده است.
محسن مصطفی پور و فاتح عیسی زاده نیز طی گفتگو با خبرنگار ایران تئاتر، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان و استان آذربایجان غربی، عنوان کردند که ؛
«هەوارگەی پیرۆزی باکور یا میراتی باوکێتی؟» نمایشنامە ای است کە بر اساس زنان بالکان جولزتاسکا با تم ضد جنگ به نگارش درآمده و در آن سعی شده که در رویارویی با مقوله‌ی جنگ و نیز شیوه‌ی روایت از کلیشه‌های رایج فاصله بگیرند. نویسندگان این نمایشنامه در ادامه خاطرنشان کردند که متن نمایشی آنان برای اجرا به نگارش درآمده و امیدوار هستند که این متن با استقبال اجراگران حوزه‌ی تئاتر در آینده روبه‌رو شود‌.




نظرات کاربران