در حال بارگذاری ...

نمایش «قاراپاپاق گلینی» در ارومیه به روی صحنه رفت

نمایش فولکلوریک «قاراپاپاق گلینی» به نویسندگی علی صابر رضایی و کارگردانی مشترک علی صابر رضایی و حسن رجبی در بیست و نهمین جشنواره تئاتر آذربایجان غربی در تالار وحدت مجتمع فرهنگی هنری ارومیه به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، نویسنده و کارگردان این نمایش گفت: با اشاره به اینکه این نمایش با مضمون دفاع از وطن به نگارش درآمده است و در عین دلتنگ کردن مخاطبان، حس غرور را در آنان برمی انگیزد، گفت: این نمایش گویای این مطلب است که اگر الان هم اتفاقی برای این کشور بیافتاد، باید در راه دفاع از وطن و ناموس تا پای جان دفاع کرد.
علی صابر رضایی با اشاره به اهمیت نمایش های بومی در جشنواره تئاتر استانی افزود: نمایش های راه یافته به این جشنواره باید معرف ظرفیت ها و پتانسیل تئاتر آذربایجان غربی باشد تا با شناسایی ضعف و وقت آنها سطح نمایش های صحنه ای استان ارتقا یابد.
وی اظهار کرد: شاهرخ احمدزاده، حسن رجبی، جواد رمضانی، توحید محمدنژاد، سالار تیموری، ساسان تقی زاده، ژاله رشیدی و منیره مسعودی در این نمایش هنرنمایی کرده اند.
به گفته وی اکبر طوسی، آیدین جوان، هادی رضایی، داریوش سراج، مهدی تقوی، پارسا شکوری، میلاد ابراهیمی، قادر صادق زاده، زینب قلی نژاد، سارا احمدنژاد، معصومه نوروزی، کوثر خضرلو و مریم طالبی بازیگران این نمایش هستند.
صابر رضایی گفت: موسیقی در این اجرا با نقش های بازیگران همخوانی دارد و در جهت اثرگذاری بیشتر و سرعت بخشی در انتقال احساس بازیگران به مخاطب نقش مهمی ایفا می کند.
گروه 'راد' در سال 1392 فعالیت خود را با سرپرستی و کارگردانی علی صابر رضایی آغاز کرد؛ وی متولد 1333 در ارومیه بوده و قاضی بازنشسته است.
این نویسنده توانا کتاب هایی چون کابوس های آقای پاک سرشت، تولد یک حباب، در محاکمه یک مجرم، موش کور، اصلی و کرم، ماجرای درخت نارون، اسکندر مقدونی در ایران، اندر حکایت آدم ها و موش ها، فرار از سایه ها، رویای پشت بام، گول آغا، بازی های توقف ممنوع، چهار نمایشنامه اقتباسی از چهار اثر بزرگ دنیا، ملک محمد، قاراپاپاق گلینی، آچیلما میش چیچکلر، اتوبوس ایستگاهی، جام آخر و سونا خاتین را به رشته تحریر درآورده است.
این کارگردان پیشکسوت پیش از این نمایش هایی چون ایستگاه اتوبوس، فرار در پاییز، کابوس های آقای پاک سرشت، در انتظار لحظه ها، 'عروس قارا پاپاق'، ملک جمشید، ' طالوت بر داود'، گل های گمگشته، ' گر عکس رخش بر چمن افتد'، مار و زنجیر، ' آدی یوخ اوغلان'، 'سوناخاتین' و ' دایی جان پاپییل' را خلق کرده و به روی صحنه برده است.
 جشنواره تئاتر آذربایجان غربی از امروز سه شنبه تا پنجشنبه، 16 شهریور سال جاری در ارومیه برگزار می شود.
'بمناسبت ورود اشکان' به نویسندگی ' پوریا کاکاوند' و کارگردانی سامان حسن زاده، 'کافه سایه' به نویسندگی ابراهیم عادل نیا و کارگردانی مهرداد سعادت، 'شب نامه' به نویسندگی بهزاد آقا جمالی و کارگردانی مشترک نوید پیروز نیا و پیمان سلیمانی، 'آناتومی تنهایی' به نویسندگی و کارگردانی حامد محبی، 'قاراپاپاق گلینی' به نویسندگی علی صابر رضایی و کارگردانی مشترک علی صابر رضایی و حسن رجبی نمایش هایی است که از ارومیه به جشنواره تئاتر آذربایجان غربی راه پیدا کرده اند.
'لطفا بیدارشو دکتر' به نویسندگی و کارگردانی 'فریبرز یاریجانی' از میاندوآب، 'دامغالی دنیز' به نویسندگی و کارگردانی 'اکبر محمدی' از نقده و 'گاوهایی که یک هدف بزرگ داشتند' به نویسندگی 'رسول بانگین' و کارگردانی 'کوروش انتظاری' از پیرانشهر نیز در این جشنواره به روی صحنه می رود.




نظرات کاربران