در حال بارگذاری ...
با بیش از 80 هزار بازدید در فضای مجازی

«سوگ نمایش‌واره آیینی عاشورایی» آذربایجان غربی به کار خود پایان داد

نخستین «سوگ نمایش‌واره آیینی عاشورایی» آذربایجان غربی در میاندوآب با تجلیل از آثار راه‌یافته به مرحله نهایی، به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان‌غربی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در آیین اختتامیه این سوگ نمایشواره که در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب‌ برگزار شد، گفت: این مهم به عنوان یک گام نوآورانه در میاندوآب در مقیاس استانی و با حضور هنرمندانی از شهرهای مختلف استان به شکل شایسته ای برگزار شد.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی در تمام شهرهای استان از نظر ساختاری و تشکیلاتی فعال شده‌ است،افزود:هر انجمن هنرهای نمایشی می‌تواند جنبه دینی به خود گرفته و سوگواره‌ای را اجرا کند.

وی با بیان اینکه ماندگارترین آثار آن است که فطری،تاریخی‌ و دینی باشد،بیان کرد:وقتی سریال‌های تلویزیونی از جمله ولایت عشق یا سریال امام علی(ع)در خصوص مسایل دینی را می‌بینیم،تاریخ را به خوبی در اذهان مجسم و متصور می‌کنیم در حالی که شنیدن همان رویدادها به صورت شفاهی به اندازه آن تاثیرگذار نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید شعر و ادبیات آیینی در اولویت قرار گیرد،اظهار داشت:در موسیقی،نمایش،سینما و عکس هم می‌توان با همچنین سبک و سیاقی پیش رفت.

حجت الاسلام خدایاری با بیان اینکه مفهومی پویاتر،ماندگارتر و ریشه‌دار‌تر از دین اسلام وجود ندارد و آثار کار شده در این سوگ نمایشواره بسیار باارزش هستند،اضافه کرد:در مورد عاشورا می‌توان کار مذهبی و فرهنگی انجام داد که اکنون هنرمندان استان در این زمینه وقت و سرمایه خود را هزینه کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هنرمندان جریانی را به تصویر کشیده‌اند که فقط به مذهب،شهر و دین خاصی اختصاص ندارد،بلکه متعلق به جهان است،افزود:آماده سازی این سوگ نمایشواره برای اولین بار در میاندوآب از بعدهای مختلف کسب تجربه و ضرورت با اهمیت است و با توجه به اینکه تاکنون هنرمندان استان در عرصه جشنواره فعالیت می‌کردند و در زمینه سوگواره هم فعالیت نداشتند،این سوگ نمایشواره پیش زمینه‌ای برای فعالیت و گستره آن در دیگر شهرهای استان خواهد بود.

حجت الاسلام خدایاری بیان کرد:در عملکردهای فرهنگی استان،امسال میاندوآب‌ زبانزد بین دیگر شهرستان هاست به طوری که هنرمندان این شهرستان در شرایط کرونایی و اقتصادی فعلی توانسته‌اند بهترین عملکرد را داشته‌اند

آثار سوگ نمایشواره آیینی عاشورایی میاندوآب در شبکه‌های اجتماعی بیش از ۸۰ هزار بازدید داشت

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب‌ نیز در این آیین گفت:۱۹ اثر به دبیرخانه این سوگ نمایشواره از سوی هنرمندان استان ارسال شده بود که هیات انتخاب پس از بررسی آثار ارسال شده،۱۳ اثر را برای حضور در این رویداد فرهنگی هنری معرفی کردند.

محمود نیک‌مرام با بیان اینکه شهرهای حاضر در این رویداد،ارومیه،نقده،خوی،میاندوآب و شاهین دژ بود،افزود:این آثار شامل «نمایش سرخ» به کارگردانی شهریار نیریز نقدهی از نقده،«آوای باد» به کارگردانی هوشنگ بابائی از میاندوآب،«پایین گذر سقاخانه» به کارگردانی علی قبچاق از نقده،«فراق یار» به کارگردانی سلطانعلی دریادل از خوی،«گاهی آسمان همینجاست» به کارگردانی محمدتقی(رضا)سلامی از خوی و «فرات» به کارگردانی رضا خروجیان از ارومیه است.

وی اضافه کرد:همچنین نمایش «انسیه الحورا» به کارگردانی مهدی بخشی از ارومیه،«شب واقعه» به کارگردانی سعید زینالی از میاندوآب،«غروب خورشید کربلا» به کارگردانی وحید ابراهیم حصاری از ارومیه،«پهلوانان کوچک» به کارگردانی مسعود نیازی از میاندوآب،«قبیله عشق» به کارگردانی نادر خیری از میاندوآب،«گل زخم» به کارگردانی خانم نسیم حدادی از شاهین دژ و «شب واقعه» به کارگردانی حامد یعقوب زاده از میاندوآب دیگر نمایش‌های راه یافته به سوگ نمایشواره آیینی عاشورایی در میاندوآب بودند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب‌ بیان کرد:سوگ نمایشواره آیینی عاشورایی آذربایجان غربی از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های آپارات،تیوال و سایت اختصاصی سوگ نمایشواره آیینی عاشورایی آذربایجان غربی برگزار شد.

نیک‌مرام با بیان اینکه این سوگ نمایشواره آثار برگزیده نداشت،گفت:ملاک اصلی رای مردم بود که در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها با مشاهده آثار نظرات خود را نوشته‌اند که بیش از ۸۰ هزار بازدید داشته است.

وی با بیان اینکه این تعداد بازدید چشمگیر و بی‌نظیر است،افزود:همچنین بیشترین بازدید با بیش از یک هزار بازدید مربوط به نمایش «انسیه الحورا» به کارگردانی مهدی بخشی از ارومیه است.

این رویداد فرهنگی و هنری با محوریت حمایت از تولیدات دینی و مذهبی،ارتقای فرهنگ دینی با تکیه بر تجارب و توانایی هنرمندان متعهد در این شهرستان برگزار و با استقبال مردم مواجه شد.

موضوع‌های این رویداد فرهنگی و هنری شامل قصص قرآنی(زندگی پیامبران)،روایات،زندگانی و سیره عملی اهل بیت(ع)،اسلام رحمانی و پیامبر رحمت و مضامین عاشورایی مبتنی بر وقایع و آموزه‌های حماسه عظیم عاشورا بود.




مطالب مرتبط

نمایش «بازگشت» در اشنویه روی صحنه رفت

نمایش «بازگشت» در اشنویه روی صحنه رفت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان غربی؛ نمایش «بازگشت» به نویسندگی و کارگردانی آلان آلانی از 1 تا 10 آذر ماه 1402 در محل آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد شهرستان اشنویه به روی صحنه رفت . ...

|

نظرات کاربران