در حال بارگذاری ...
ترجمه دو مقاله با موضوع «تئاتر تعلیمی» توسط مترجم فرانسوی مهابادی ابراهیم ابراهیمی

تئاتر در مدرسه: بین هنر و آموزشگری

در شماره‌ی فروردین ماه ۱۴۰۰ «ماهنامه‌ی نقش صحنه» ویژه‌ی تئاتر تعلیمی دو مقاله از ژان لویس بسون با عنوان «تئاتر در مدرسه:بین هنر و آموزشگری»و مقاله‌ی هنرمندان در مدارس نوشته‌ی سارا کولاسه با ترجمه‌ی ابراهیم ابراهیمی از زبان فرانسه به فارسی منتشر شد.

تئاتر در مدرسه: «بین هنر و آموزشگری»
برتولت برشت در یک متن مشهور ، با عنوان "صحنه خیابان" ،  درباره‌ی آنچه  او جوهره‌ی تئاتر می‌نامد فرمی از داستان اخلاقی را ارائه می‌‌کند. او کسی را که شاهد یک حادثه بوده است بر روی صحنه قرار می‌دهد تا  در مقابل جمعیت ،  به کمک حرکاتش آنچه را که به تازگی  از واقعه دیده و شنیده است ، بازگو  کند. این شاهد برای برشت نمونه اولیه یک بازیگر است: او جای شخصیتهای تصادف را نمی گیرد ، با هیچ کدام از آنها همذات پنداری نمی کند ، اما درباره این واقعه دیدگاه دارد ، قضاوت می کند و برای ،همراهی با  سخنانش ، برای انکار گفته‌‌های آنها یا بیان آنچه آنها نمی گویند یا نمی توانند بگویند،به حرکت متوسل می‌شود. این صحنه خیابانی برای برشت یک  "الگو- تیپ" تئاتر حماسی است. او درباره‌ی این «الگو-تیپ»  اضافه می کند ، که این نمی‌تواند تئاتر باشد.اما متاسفانه اغلب این اظهارات وی نادیده گرفت می‌شود. این یک "تئاتر حماسی طبیعی" است  و از آنجایی که فاقد ابعاد هنری است  نمی‌توان آن را به "تئاتر حماسی هنری  " تبدیل کرد ، که  شایسته نمایش در صحنه مقابل تماشاگران باشد . به همین ترتیب ، تئاتر به گونه‌ای  که در مدارس انجام می شود مدتهاست که به عنوان یک "الگو- تیپ "   در نظر گرفته می‌شود  ، نه خود  تئاتر. این«الگوی تیپ» اگرچه  موقعیت ها ، شخصیت ها ، حرکات ، کلمات و  داستان ها را وارد بازی می کند ، اما فاقد یک  بعد هنری "ساختارمند " هستند ، که بتوان آن را تئاتر نامید. دلیل این امر فقط در فقدان وسیله ای نیست که مدارس برای خلق هنری از آنها رنج می برند: زیرا تئاتر برای وجود  داشتن به سالنهای مجهز  ، پروژکتورها ، موسیقی متن ، جلوه های ویژه ، فن آوری های جدید یا دکوراسیون نیاز ندارد ، بلکه صرفاً به انسان هایی نیاز دارد که در فضایی رو به روی مردم تکامل پیدا کنند.
در مقاله‌ی دوم یعنی هنرمندان در مدارس نویسنده‌ی مقاله به بررسی عملکرد مدرسه‌ی والونی در فرانسه می‌پردازد در این مدرسه مربیان تئاتر و معلمان همزمان با هم برای آموزش تئاتر در مدارس فعالیت می‌کنند و اثری آموزشی را می‌سازند.




نظرات کاربران