در حال بارگذاری ...

آوای تکم چی از همه جای استان در نوروز امسال بگوش می‌رسید

نوروز امسال با توجه به استقبال گردشگران و میهمانان نوروزی از استان آذربایجانغربی نمایش آیینی سنتی «تکم گردانی» در بیشتر شهرهای استان و در مناطق توریستی و جاذبه های دیدنی استان توسط هنرمندان تئاتر برگزار میشود

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجانغربی ضمن تبریک حلول سال نو و همچنین روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی گفت: نوروز امسال با توجه به استقبال گردشگران و میهمانان نوروزی از استان آذربایجانغربی نمایش  آیینی سنتی «تکم گردانی» در بیشتر شهرهای استان و در مناطق توریستی و جاذبه های دیدنی استان توسط هنرمندان تئاتر برگزار میشود و مورد استقبال خیل گردشگران و مسافرین نوروزی قرار گرفته است. تکم گردانی از آیین های ویژه مردم آذربایجان غربی است که روزهای پایانی اسفندماه در مناطق مختلف از جمله ارومیه اجرا شده و آمدن سال نو و بهار را به مردم نوید می دهد.

آیین تکم خوانی در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی آذربایجان غربی اجرا می شود اما با گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی شهری به تدریج رو به افول نهاده و در حال فراموشی است.

چند روزی مانده به عید، تکم چی به طور نمادین، تکم، بز ساخته شده از قطعات چوب را در کوچه‌های روستاها و شهرها می‌چرخاند و در حالی که اشعاری به زبان ترکی و با صدای دلنشین می خواند نوید آمدن عید را می داد و پاداش خود را از مردم می گرفت.

آیین تکم گردانی در مناطق مختلف آذربایجان غربی بین دو چهارشنبه پایانی سال یعنی کول و گول چرشنبه اجرا می شود. تکم گردانی با آداب و رسوم مردم آذربایجان عجین شده و این رسم فراموش شده در دهه های گذشته با نزدیک شدن عید نوروز اجرا می شد به طوری که مردم به انتظار تکم چی نشسته و انتظار داشتند که تکم چی سمبل نشاط بهاری آنها را برای استقبال از بهار آماده کند.

 




نظرات کاربران